Communicatie/ marketing voor jongeren

Inleiding

Hieronder volgt in het kort een samenvatting van de innov8 ontmoeting in oktober waar ik naar toe ben gegaan. Centraal stond de manier van communiceren met jongeren.

De achterliggende vraag voor kerken en christelijke organisaties is hoe je kunt communiceren met weinig (financiële) middelen. De manier van communiceren ging vooral
over de ‘nieuwe’ media.

De presentatie werd gegeven door Johannes van de Bank.

Johannes van de Bank is communicatie-manager bij NedTrain, hij is vanaf 1 november hoofd communicatie bij de NS (specialisatie social media en interne communicatie)! Hij schreef columns in
Metro, schrijft voor GeenStijl, werkte bij communicatiebureau Sabel en zit vanaf het begin in het team van de diensten van Studio 1 in Ede, de jongerendiensten die vanuit de Baptistengemeente daar worden georganiseerd.

Elke organisatie heeft een vertrekpunt om te communiceren. De NS waar Johannes werkt heeft niet een gebrek aan reizigers. De laatste jaren stijgt het gebruik van de trein. Maar wel is er veel kritiek op de NS. Er is veel negatief sentiment als het over de NS gaat. Hoe ga je hier mee om? Wat breng je wel of niet naar buiten. Leuk voorbeeld nu de plaszak waar veel ophef over is. De NS heeft
geleerd dat open en eerlijk communiceren goed is, maar te open nu met de plaszak zorgt weer voor veel commotie.

Negatief sentiment

Hoe ga je om met het negatieve sentiment. Je kunt positieve elementen noemen, om zo de aandacht te weerleggen, maar dat gaat niet lukken. Je kunt beter, in ons geval de reizigers, met elkaar in gesprek gaan. Je moet investeren in mensen en contacten. Maar hoe doe je dat? De trein is er toch maar om reizigers te vervoeren? Voorheen dacht de trein veel in systemen en dingen. De laatste jaren is de switch gemaakt richting de mensen. Nu gaat het veel meer om het investeren in wat je kunt betekenen voor mensen. Dit houdt o.a. in dat je eerlijk bent over je fouten en dit bijvoorbeeld niet afschuift naar Prorail. Wees open en eerlijk. Laat reizigers weten waar ze aan toe zijn.
Ook in de trein, als trein even langzamer rijdt, deel wat er aan de hand is. Niet dat probleem er mee wordt opgelost, maar acceptatie wordt verhoogd.

Leuke dingen doen

Ook kun je leuke dingen doen. Recent voorbeeld Nick en Simon (N&S), ze hebben initialen mee. Het zijn leuke jongens die geliefd zijn. Hierin moet je verder kijken dan je eigen voorkeur en stijl. Je eigen stijl kan flink afwijken van de gemiddelde reiziger. Onderzoek wijst uit at de gemiddelde reizigers N&S wel kan waarderen. Kijk daarom verder dan je eigen voorkeur.

De manier waarop je het doet is ook belangrijk. De NS heeft Nick en Simon geen zwijgverbod opgelegd als het over de NS gaat, ze mogen nog steeds klagen als de trein vertraging heeft. Op een van de optredens kwamen ze zelf te laat en dit lieten ze via tweets weten.

Basis

De basis bij communicatie is het overbrengen van een boodschap van de een naar de ander. Van de zender naar de ontvanger. Belangrijk hierbij is het voorkomen van ruis. Krijgt de ontvanger hetzelfde beeld als de verteller in zijn hoofd heeft. Dit gebeurt ook in de kerk in en binnen christelijke organisaties. Er kan veel misgaan doordat er ruis ontstaat. Het luisteren naar ander is super belangrijk.
Het gaat niet zozeer om het spreken.

Betrek mensen er daarom bij als je visie vormt, luister naar anderen en doe er wat mee. Dit doet de NS nu ook. We proberen te zoeken naar verbinding met de reizigers.

Herkenning

De herkenning is ontzettend belangrijk. Daarom je de doelgroep aan het woord laten, dan pas weet je wat zij willen.

Momenteel is iedereen online, jong en oud, daar moet je gebruik van maken. Dat doen we bij NS ook. Zijn actief op internet, twitter, app’s voor smartphones. Middels deze media kun je informeren en creëer je bepaalde verbinding met je reizigers en je stelt in staat om te reageren. Zeker met twitter is dit het geval.

Trends

  • Maak gebruik van (Bewegend) beeld: Als het kan doe er wat mee. Bij NS zowel intern als extern wordt veel met beeld gedaan. Bewegende beelden hoeven niet mooi of perfect te zijn. Kan ook simpel kort met je telefoon. Het kan zowel impact hebben ook foto’s van concerten, preken noem maar op. Moet nu beelden hebben. (zeg bijvoorbeeld niet telefoon uit, hoezo? Vormt identiteit, halve wereld in de stres BlackBarry werkt niet).
  • Dialoog en meeting: Het is belangrijk om niet te schreeuwen. Website en bewegende beelden geweldig, maar is niet alles, gaat uiteindelijk om de monoloog, de ontmoeting met elkaar. Er wordt veel meer geïnfesteerd bij de NS in (korte) ontmoetingen waar we met elkaar in gesprek gaan. Niet lang vergaderen, maar goede kernachtige ontmoetingen. Social Media is heeft hierin
    stimulerende werking. Door het gebruik hiervan zijn de onderlinge ontmoetingen de afgelopen jaren enorm toegenomen.
  • Interne communicatie: Voorbeeld kerkblad opdoeken? Nee, moet juist intern delen, zou dit kunnen vergroten, juist door intranet, twitter, facebook en dergelijke. Dit kan ook door ontmoetingen, maar organiseer hoe je intern communiceert, anders gaat iedereen op zijn eigen manier vertellen over zijn organisatie/ kerk. Moet met elkaar communiceren, een
    visie proberen te hebben waar je als organisatie/ kerk staat en wat je probeert te doen (medewerkers binden en verbinden). NS gebruikt interne vorm van Twitter. Sociale media is niet A sociaal, komen juist meer metings door sociale media. Zijn perfecte kanalen, website is al weer minder belangrijk geworden.
  • Jij bent communicatie (voorbeeld Steve Jobs).  Communicatie gaat door personen. Voorbeeld niet apart twitter account, maar laat je medewerkers op hun persoonlijk account ook twitteren over werk. Je bent communicatie. Je bent zelf ambassadeur van je kerk/ organisatie. Dit ben je holistisch, in je persoon als geheel. Dus werk en privé, (kerk) alles door elkaar heen. Moet je laten zien zoals je bent in al je facetten.
  • Kil your darlings: Als je slogan gaat gebruiken bijvoorbeeld voor je jeugdwerk, overleg dat met je doelgroep of het wat is. Toets het en verbind daar conclusies aan. Laat los wat niet werk.
  • Hip is niet altijd tip: Het zit veel meer in geloofwaardigheid en echtheid. Het moet geloofwaardig zijn. Als je communiceert dan moet je communiceren op een manier dat het binnenkomt. Moet weten wat je doelgroep is en waar je doelgroep is. Voorbeeld Hyves. Veel jongeren zitten daar nog wel op ook al zit je zelf ondertussen alweer op facebook. Weet waar je doelgroep is. Jongeren lopen niet (altijd) voorop!!!
  • Niet hip, maar hart voor Jezus: Als je jeugdwerkers aanstelt, hoeven ze er niet hip op snel te zijn, hart voor Jezus.
  • Draag alleen een boodschap uit, waar je zelf in gelooft. Je moet er achter staan watje verkondigt. Blijf dicht bij de kern waarin je gelooft. Wil niks zeggen over goed of fout je hebt met een bepaald gedeelte en manier waarop je boodschap communiceert affiniteit
  • Test zeken op/ met je doelgroep.
    Leg dingen voor aan de jeugd. Laat ze vertellen. Laat jongeren kiezen aan de voorkant, laat ze helpen aan de voorkant, niet achteraf. Zie je doelgroep niet als doelgroep, maar als onderdeel van de groep.
  • Laat jongeren het werk doen. Ga met jongeren aan de slag leidt ze op en laat ze dingen doen. Zorg alleen voor coördinatie en als het fout gaat, geef goede feedback.
  • Lulligheid mag. Het hoeft niet het duurste van het duurste. Kan wel, maar veel meet gaat het om creatief zijn.
  • Leer van de wereld  à Kruisje oh oh christenen (Cherso)

Tips en trics

Veel jongeren ook christelijke jongeren kijken na Oh Oh Cherso, doe er wat mee, zie deze link en deze link. Dit is op het randje! Hou daarom je achterban in de gaten. Deel waarom je het maak, hoe je het maakt. Je kunt wereld meiden en alles weggooien, maar hoe verkondig je boodschap in een wereld die God niet kent?

Woorden hebben (zeggings)kracht, What would Jesus tweet, Follow me!

Links

HOLYGANS:
Harde Kern Biblebelt!

S1-dudes
bashen Oh Oh CHERSO (BIG TIME)!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s