1- Generaties in de kerk

Onlangs ben ik op het symposium geweest over Generaties aan de GH.

De komende blogs van mij wil ik wijden aan wat er op dit symposium is bespeoken. Het afgelopen jaar zijn wij als Centrum Dienstverlening intensief bezig geweest met zoals sommige het noemen ‘de strijd tussen de generaties’. Door het land heen organiseren we avonden over jong en oud in de kerk. Hoe ben je in deze tijd met elkaar kerk?

De afgelopen week zie ik door de lancering van het jongereninitiatief G500, dat het goed is om hier meer aandacht aan te geven. Ook de jongerentrends van 2012 gaven al aan dat er een opstand komt van jongeren tegen de oudere generaties. Deze trends en ook de G500 gaan vooral over het feit dat het politieke establishment terugschrikt voor fundamentele hervormingen en de crisis doorschuift naar de volgende generatie.

Swert van Liemden, de initiatiefnemer achter de G500 zoekt ‘verbinding tussen de generaties’ en wil onderlinge solidariteit tussen generaties terug. Peter Bergwerff schrijft in het commentaar in het Nederlands Dagblad van donderdag 12 april of het maar de vraag is of de coup van de 500 slaagt.

Want stel al dat de coup van de 500 slaagt, wat is er dan meer bereikt dan dat de ene elite vervangen is door de volgende? Wil de politiek werkelijk kunnen vernieuwen, dan zal visie de plaats moeten innemen van partijpolitieke ambitie en pragmatisme. Dit land snakt naar mensen met overtuiging en de wil om te dienen. Niet naar foefjes om de macht over te nemen.

Ik snap deze reactie, maar de laatste zin laat precies het probleem zien van het generatie denken. Van Swert en zijn G500 weet ik het niet, want ik denk zelf dat het initiatief de traditionele betekenis van het partijlidmaatschap in de kerk ondermijnt. Maar  bij jongeren in de kerk zie ik dit zeker niet en juist daar is het lidmaatschap essentieel.  Ze  zoeken niet naar toefjes om de macht over te nemen, maar willen vaak juist dienen en zich inzetten, maar willen dat doen op een andere manier.

In de komende blogs van mijn wil ik verder uitwerken hoe je kerk bent voor jong en oud samen en niet iedereen afzonderlijk.  Hieronder vind je het eerste deel. Het is voor een deel een verslag van enkele punten die ik gehoord heb op het symposium aangevuld met aanvullingen van mij kant.

Generaties in God met elkaar verbonden

Er is steeds meer afstand tussen generaties. We volgen minder het voorbeeld van de ouders en zijn meer gericht op anderen die op hen lijken. We halen steun en inspiratie vooral binnen de eigen generatie. Dit maakt dat mensen andere generaties vaak minder goed kennen en begrijpen. Er kunnen conflicten ontstaan wanneer je alleen begrijpt hoe je eigen leeftijdsgenoten het geloof en de wereld beleven. Binnen de kerken zijn er steeds meer activiteiten en samenkomsten voor allerlei leeftijdsgroepen afzonderlijk. Het is goed dat ieder daardoor persoonlijk aangesproken kan worden. Maar het is ook goed om je niet teveel vast te zetten in je eigen leeftijdsgroep: we zijn met alle generaties binnen de kerk samen het Lichaam van Christus. Alleen door verbondenheid met God, komt er samenhang in de generaties. Verbonden met God werkt generatie overschrijdend, daarbij is het van belang dat iedereen zijn eigen verhaal vertelt. Vanuit de bijbel kunnen we leren dat God de mensheid niet ziet als losse individuen. Hij ziet de mensen altijd  in samenhang met elkaar.

 Zuiver hart

In Psalm 78 zien we de verbinding van diverse generaties. De wijsheid, het leven met God mag je doorgeven, dat zien we aan het begin van de psalm. Het centrum van het leven mag Jezus Christus zijn. Dit moeten we doorgeven.

In deze psalm zien we dat het volk iedere keer weer de fout in gaat en na de zoveelste ontrouw van het volk (65-66) en Gods straf erover is het alsof God nu pas echt goed wakker wordt en er definitief een streep door zet: zo gaat het niet langer, dit moet echt anders! Maar wat is dat ‘anders’?

In vers 72 staat dat het volk heeft een herder nodig heeft met een zuiver hart. Daar zit het probleem.

Het hart van het volk was niet aan hem gehecht, zij waren zijn verbond niet trouw (37). De enige oplossing voor het probleem is een veranderd hart.

Doemdenken

In psalm 78 spreken we dan ook niet over de jeugd van tegenwoordig, maar juist de ouderen van tegenwoordig. Het is Gods bedoeling dat oudere generaties doorgeven aan de jongeren generaties dat God te vertrouwen is. Dat God liefdevol is, maar tegelijk het niet accepteert al je zijn liefde links laat liggen. God laat het kwaad niet passeren zonder er iets aan te doen. Sterker nog: hij heeft er alles voor over gehad. Deze liefde die Hij in Jezus Christus zichtbaar heeft gemaakt moet worden beantwoord en mag doorgegeven worden aan jongeren.

Wat de ouderen (en ouders) overdragen, nemen jongeren vaak over. Als er veel lauwheid is dan wordt dit overgenomen. Jongeren vormen de spiegel van de oudere generatie. God blijft echter niet hangen in het verleden. Hij maakt iedere keer een nieuw begin. God is al bezig met de volgende generaties. Daarom moeten we ook niet bang worden van alle statistieken en doemdenken over de kerk, daarmee onderschat je het werk van God.

De jeugd die God heeft, heeft de toekomst

Ouders moeten schuld belijden richting jongeren en jongeren moeten aangeven waar ze tekort schieten. Iedere generatie moet excuus aanbieden aan elkaar. Elke generatie krijgt de mogelijkheid schuld te belijden. Maar de eerste stap dient wel gezet te worden door de ouders. Als God centraal staat, zeg je niet vroeger was het beter, maar geef je door hoe groot God is. Geef door wat God in je leven hebt gedaan en geef je geen leeg testament door. Jongeren kunnen scherp zien, zijn vaak zwart/wit, daarom zijn ze van essentieel belang voor de kerk. Maar er is meer dan vergeving  er is ook vernieuwing. God is gekomen om je gelukkig te maken. God heeft beloofd in ons te blijven.

  • De basis; leef in vergeving
  • Input; kennen uit ervaring
  • Output; uitgaan van zijn overwinning

Psalm 90 is geschreven n.a.v. de verloren generatie in de woestijn. Als God weg valt dan ontbindt het leven. Dan ontstaat geen verbondenheid. Deze psalm eindigt in een liefelijke glans over de komende generaties. En een verlangen naar bevestiging. Wilt u wat we doen bevestigen. Hunkeren naar voorleven en verder leven, dat gebeurt in verbondenheid met God en de komende generatie.

God is al bezig met de volgende generatie die nog geboren moeten worden. Ieder mens verlangt naar bevestiging.

De jeugd die God heeft, heeft de toekomst.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s