Haal het allerbeste uit jongeren

Jongeren maken tot hun 25ste levensbepalende keuzes die hun weerslag hebben op allerlei vaardigheden. In de fase tussen kind zijn en volwassenheid kristalliseert hun identiteit zich steeds meer uit en ontwikkelen ze allerlei talenten, capaciteiten en vaardigheden.
Omdat het brein van kinderen en jongeren in staat is zich snel aan te passen, zijn ze hiertoe goed in staat. Hoe ouder je wordt, des te moeizamer dit gaat. Het is dan ook het moment waarop het moet gebeuren.
Jongeren die in deze periode, vol devotie, ergens voor gaan, kunnen ver komen. Tegelijkertijd zien we dat deze periode gezien wordt als de tijd waarin je kan en moet genieten. Je bent tenslotte maar één keer jong en we zien dat er in onze tijd een verheerlijking is van’ jong’ zijn. Een boek als ‘De grenzeloze generatie en de eeuwige jeugd van zijn opvoeders’ zegt genoeg. Deze grote vrijheid om te genieten, botst met het oefenen van je talenten.

Talent
Cruciale vraag is hoe talent zich ontwikkelt. Dit kunnen jongeren niet alleen, ze hebben hierbij hulp nodig. Maar veel jongeren voelen zich in de huidige manier waarop dit gebeurt niet geïnspireerd en uitgedaagd. Ze worden niet zo aangesproken dat ze zich gaan verdiepen in bepaalde onderwerpen. Tegelijk zijn jongeren huiverig om op te vallen als het gaat om cognitieve prestaties, en zijn bang dat ze daardoor niet geaccepteerd worden door hun leeftijdsgenoten. Goede vragen zijn:

  • Wat doen we met jongeren als we weten dat er veel potentie in hen zit?
  • Hoe ondersteunen en begeleiden we hen dat ze hun talenten gaan inzetten?
  • Hoe zorg je er voor dat jongeren meer uit zichzelf halen?

Deze vragen zijn cruciaal want juist het ontdekken en het uitbreiden van talenten maakt je gelukkig als je dit vanuit de juiste passie (geloof) doet. Want een keuze voor je passie is meestal ook een keuze voor talent. Goede vraag is dan wat talent is. Talent is niet (alleen) natuurlijke begaafdheid, maar heeft veel meer te maken met leerpotentie. Talent is niet alleen wat in je zit, maar is het resultaat van factoren die elkaar versterken, binnen en buiten een persoon. Niet iedereen heeft dezelfde talenten en kan een even grote verantwoordelijkheid aan.

Talent zou ik willen omschrijven als de manier waarop je om leert gaan met de genade die God aan je heeft gegeven en die je steeds meer gaat vormen in wat je denkt, voelt en doet. Het is het ontvangen en doorgeven van het evangelie op de manier die bij jou past.

hartelijkgetalenteerdPauline Vervoorn werkt dit in haar boek ‘Hartelijk getalenteerd’ mooi uit aan de hand van een APK (Aanleg, Persoonlijkheid en Karakter). Talent kun je zien als een belofte die je iedere keer opnieuw moet waar maken.
Je kunt een natuurlijke aanleg ergens voor hebben, maar het is afhankelijk van verschillende factoren wat je er mee doet. Ten onrechte denken sommige mensen al snel dat iemand iets niet kan of ergens niet toe in staat is.
Karakter wordt vaak dan ook genoemd als iets wat puur aangeboren is, maar ook je karakter wordt gevormd door een genetische aanleg en omgeving. Goede vraag is wat we kunnen doen zodat bij jongeren talenten optimaal ontwikkelen.

Persoonsgebonden kenmerken zijn belangrijk, maar belangrijker is dat jongeren er veel voor moeten doen, het komt je niet aanwaaien. Hiervoor ontbreekt tijd en de juiste training. Als het gaat om oefening van bepaalde vaardigheden, kunnen we veel leren vanuit de gamewereld.

Jongeren gamen ontzettend veel en games worden zo ontwikkeld dat ze niet vervelen en ook niet tot frustratie leiden. Tegelijk moet je er veel voor doen (tijd) en het blijkt dat heel veel jongeren er geen enkel probleem mee hebben om er veel tijd in te steken. Waarom?

  1. Jongeren houden van games waar ze die dan ook op spelen.
  2. De werkelijkheid is niet ontworpen om ons te helpen het beste uit onszelf te halen.
  3. Games komen tegemoet aan echte behoefte waarin de wereld niet voorziet.
  4. Games bieden beloningen die de wereld niet biedt.
  5. Het is (kan) een doelbewuste, actieve ontsnapping zijn.
  6. Wij mensen hunkeren naar meer en betere betrokkenheid bij de wereld om ons heen.

Jane McGonigal schrijft in haar boek ‘Beter dan echt’:

Gamers zijn super-bekrachte, hoopvolle individuen. Het zijn mensen die geloven dat ze individueel in staat zijn om de wereld te veranderen. Het enige probleem is dat ze geloven dat ze in staat zijn virtuele werelden te veranderen en niet de echte wereld. Dat is het probleem dat ik probeer op te lossen

beterdanechtZe ziet dat gamers:

  • Optimistischer zijn omdat ze de wil om meteen te handelen, om een hindernis aan te pakken, gecombineerd hebben met het geloof op succes.
  • Sterker sociale relaties hebben omdat we mensen aardiger vinden als we een spel met hen speelden, ook al hebben ze ons helemaal ingemaakt (vertrouwen en bevordert de band) en de samenwerking groeit.
  • Productiever zijn omdat ze veel tijd besteden aan bijvoorbeeld een spel als World of Warcraft. Gamers zijn bereid hard te werken, als ze het juiste werk gegeven wordt.
  • Gaan voor missies met betekenis omdat mensen vaak verbonden worden aan grote missies die betekenis hebben. Veel banen (activiteiten in de kerk!) in onze maatschappij hebben geen epische betekenis.

Boeiend is het om na te denken hoe we deze kennis vanuit de gamewereld kunnen gebruiken (Johan ter Beek is daar o.a. met Beeq Gamification mee bezig). De vraag is hoe we jongeren kunnen stimuleren, motiveren hun talenten te ontwikkelen. Dit alles hangt sterk af van gedrevenheid en motivatie. De wil om ergens voor te gaan, je te ontplooien en te presteren. Wat brengt jongeren in beweging?

Leestips

  • Hartelijk getalenteerd’ De ondertitel van het boek is veelzeggend ‘Vier wie je bent en wat je kunt’. Het boek is geschreven voor jongeren rond de 20 jaar en/of ieder ander die wat met jongeren doet. Het is een boeiend boek met veel werkvormen, schema’s , creatieve oefeningen vanuit een Bijbelse basis waarin Pauline jongeren wil bevestigen in wie ze zijn en wat ze kunnen.
  • ‘Beter dan echt’ Jane McGonigal, stelt een verfrissende vraag: is er wellicht iets mis met de realiteit? In ‘Beter dan echt’ maakt ze gebruik van inzichten uit onder andere de neurologie, psychologie en filosofie om duidelijk te maken hoe gaming zo’n grote rol kan spelen en waarom dit een van de belangrijkste trends van deze tijd is. Maar ze gaat nog een stap verder. Aan de hand van vele voorbeelden laat ze zien hoe gaming gebruikt kan worden door bedrijven, overheden en scholen om op creatieve en effectievere wijze te werk te gaan.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s