Leer jongeren dealen met onzekerheid

We moeten jongeren niet zekerheid geven, maar ze leren te dealen met onzekerheid. Geef jongeren mogelijkheden om antwoorden te vinden en geef antwoorden. Al een week zingt dit door mijn hoofd.

Deze vraag werd door een jongere gesteld tijdens het symposium van de Hunkerende generatie. Deze vraag triggert mij.
Tijdens het lezen van het boekje van Els van Dijk kwam de vraag nog dieper bij mij binnen als ze een jongere citeert.

Ik lijk op een bootje op de oceaan: overgeleverd aan de willekeur van de golven. De tijd en energie die ik besteed aan het bewaren van mijn evenwicht, zodat ik niet overboord sla en verdrink, maken duidelijk dat mijn leven in de eerste plaats een strijd is om te overleven.

Twee wegen
Het leven is een strijd. Ik moest denken aan de film die onlangs zag. Tree of life. Een film die je prachtig vindt of verschrikkelijk. Ik vind hem prachtig omdat er in naar voren komt dat het leven twee wegen kent en dat wordt prachtigmooi neergezet. De weg van genade en de weg van de natuur. Kies je voor genade, of kies je voor survival of the fittest.

De antwoorden die gegeven werden op de vraag/ opmerkingen, we moeten jongeren niet zekerheid geven, maar ze leren dealen met onzekerheid kwamen als ik het goed gehoord heb hier op neer:

  • Jongeren mogen twijfelen er blijft altijd onzekerheid. Wel heb je ankers nodig om met de onzekerheid om te gaan. De beloften in de Bijbel kunnen deze ankers zijn. God is trouw, ook al kan ik mezelf niet vertrouwen. Je leert handelen met vragen.
  • Ouders voeden niet op tot onzekerheid. Probleem van veel ouders en jongeren is dat ze de een dubbele identiteit hebben. Het ene waardestelsel (wereld) wordt gemakkelijk ingewisseld voor het andere (kerk). “wat ik nu ben, ben ik straks niet, we moeten kiezen tussen de twee persoonlijkheden.”

Twee antwoorden, die de vraag proberen te beantwoorden en ik hoop dat de vraagsteller er mee geholpen is. Bij mij zorgde het voor onrust.

Generatie Z
De eerste lectuur over generatie Z wordt geschreven en voor als nog gaan de schrijvers er nog vanuit dat de huidige technologische en materiele ontwikkelingen zich door zetten, maar wat nu als alles echt in elkaar klapt. De economie met alles er op en eraan. Voeden we dan onze kinderen inderdaad niet op met onzekerheid en moeten we hen dan geen handvaten aanreiken om met deze onzekerheid om te gaan?

En wat zijn dan de ankerpunten die we de jongeren mee willen geven. Wat als onze welvaart verdwijnt. Kan ik jongeren en mijn eigen kinderen dan wijzen op ankerpunten. Ik denk dat we een duidelijk onderscheid moeten maken tussen een basiszekerheid en een zekerheid op bijvoorbeeld een baan of een gelukkig leven. Maar ook de zekerheid van een bepaalde traditie of christelijke gewoonte. Die zekerheid kun je jongeren niet geven.

Kiezen
De hunkerende generatie moet kiezen. Maar ik geloof niet dat ze moeten kiezen tussen twee identiteiten. In de eerste plaats omdat wij dat niet kunnen. Het is wat God ons moet geven.
Als tweede ik mag jongeren helpen hun identiteit in de wereld vorm te geven. Misschien is dat wat het belangrijkste is. Ik merk steeds meer dat veel jongeren, op een geven moment inderdaad beseffen dat ze een kind van God mogen zijn, maar hoe geef je dat vorm in het dagelijks leven Hoe profileer je jezelf op Facebook of andere profielsites?
Zijn er catechese avonden die daar over gaat?

Relevant
Wat ik zie is dat we vaak traditie en gewoontes gaan zien als de Bijbelse boodschap en dat dit er voor zorgt dat er steeds weer personen opstaan die zeggen dat we de Bijbel niet aan moeten passen aan de huidige cultuur. Het verwijt wat dan vaak gegeven wordt is dat de cultuur niet voorop mag staan. Het mag toch niet zo zijn dat de cultuur de boodschap gaat bepalen!
Mijn vraag is waarom niet? Feitelijk ben ik het er wel mee eens en ik begrijp het. Maar de boodschap is niet de belijdenisgeschriften, dit zijn middelen om de boodschap relevant te maken. De boodschap is niet het zingen van de psalmen, dit is een gewoonte (hoe mooi ik dat persoonlijk ook vind). Maar wat als de traditie en de gewoonte de boodschap in de weg staan?

Sluit aan bij cultuur
Ik las vanochtend Genesis 15; wat een vaag gebeuren (vaars, geit, ram en een jonge duif worden gedeeld middendoor en God leidde elk deel tegen over het andere; maar het gevogelte deelde hij niet……).
Wat vaag en wat ontzettend relevant is dit voor mijn leven. Als ik niks zou weten van de cultuur en de gewoonte van die tijd zou ik er niks van begrijpen.
En wat blijkt God sluit zich volledig aan bij de cultuur van die tijd om zijn boodschap duidelijk te maken met een uitzondering dat hij het evangelie er in legt. Zo kan zijn er nog legio voorbeelden in de Bijbel waar God zich aanpast aan de cultuur, soms zelf zo erg dat de boodschap niet meer over komt en nagenoeg alleen maar verzet oplevert. Zelf zo veel verzet dat niemand het meer begrijpt en men zelf boos wordt op God en zelf zo boos, dat Jezus uiteindelijk aan het kruis genageld wordt en sterft.

God past zich volledig aan

God past zich volledig aan, aan de cultuur waarin we leven, de cultuur staat voorop. God past de boodschap zelfs zo aan, dat in plaats van oordeel er verlossing is. Zelf zo erg dat hij zich daarvoor vernederd om het lichaam van u, jou en mij aan te nemen, dat vieren we met kerst, maar het is nog gekker:

God vernederd zich noch meer doordat hij in mij wilt wonen zodat ik steeds meer op Hem mag gaan lijken, opdat Christus door het geloof in uw harten wone, en gij in de liefde geworteld en gegrond zijt.

Voeden we onze jongeren op in onzekerheid. Ja; want als je steeds meer op Hem gaat lijken dan gaan er dingen gebeuren en dan bid je soms of de beker voorbij mag gaan. Misschien zweet je zelfs bloed. Hoe onzeker is dit en tegelijk wat groots.

Geef een reactie

